Reiselivaktørers tilstedeværelse på sosiale medier

I dette blogginnlegget har jeg valgt å se litt nærmere på en av Norges mest populære reisevilvsaktører og deres tilstedeværelse på sosiale medier. Hvordan og i hvor stor grad benytter de seg av digital markedsføring?

Reiselivsaktøren Ving satser stort på å opptre som tiltrekkende, funksjonelle og informative på sosiale medier og internett generelt. De virker å være svært bevisste på at deres nettside ofte er første kontakt med potensielle kunder og virker å ha investert både tid og ressurser på en informativ, behagelig og ikke minst brukervennlig nettside som enkelt linker deg opp til deres sosiale medier. Mediene jeg har valgt å analysere er Instagram, Facebook og Twitter. Jeg har også valgt å vurdere aktøren utfra tre kriterier; Tilstedeværelse, brukervennlighet og informativ. 

Ving opptrer generelt med en høy grad av tilstedeværelse på sosiale medier, hvor de daglig legger ut/gjør kunden oppmerksom på nye tilbud og spennende destinasjoner som potensielle kunder kanskje ikke var klar over, eller har tatt med som en kandidat da de skal bestille seg en reise. På Instagram er de den klart største reiselivsaktøren her til lands målt i antall «følgere», dette på grunn av faktorer som kvaliteten på postene som legges ut og den hyppige aktiviteten de opererer med. 

Med inspirerende bilder og videoklipp hvor de viser idylliske destinasjoner ønsker de å oppnå salg ved å pirre reise- og eventyrlyst hos sine følgere, og de legger også med link til den aktuelle reisen i bildeteksten under posten. 

Instagram er et relativt enkelt verktøy å håndtere, noe som automatisk gir en høy grad av brukervennlighet, også hos Ving. Under bildene som publiseres finner man som sagt en link til deres hjemmeside hvor du enkelt kan manøvrere deg frem til nevnte reise, samt justere tidsrom, varighet på reisen og antall reisende. Et brukernavn som gjør profilen lett tilgjengelig for søk er også alfa omega for økt oppmerksomhet, noe vi føler Ving oppnår bra med brukernavnet «vingreiser». 

Faktoren av brukervennlighet generelt kan være avgjørende for et potensielt salg, da segmentet for en kunde omfatter flere generasjoner, også den eldre garde som ofte er noe mindre datakyndig enn den såkalte «datagenerasjonen». 

Reiselivsaktøren legger også til stadighet ut konkurranser hvor man kan vinne diverse premier som for eksempel et reisegavekort. Dette er en ypperlig måte å skape interesse rundt den aktuelle kontoen da konkurransene går ut på å «tagge», altså gjengi et annet individs brukernavn slik at de også blir oppmerksom på innlegget som er delt. På denne måten når de også ut til et større publikum og oppnår en større grad av oppmerksomhet, samt flere følgere.

Hva så med facebook?

Ving Norge AS, som er deres brukernavn på denne plattformen, er noe av det samme som det vi tidligere har sett på Instagram, med noen unntak. Dette mediet tilbyr en hel del andre funksjoner enn det Instagram gjør, noe som åpner opp flere muligheter for profilering og reklamering. Bildene som legges ut her er ofte det samme som i det forrige mediet jeg har analysert, men i og med at Facebook er verdens største og mest populære sosiale mediet er det tydelig at Ving ser på dette mediet som deres flaggskip i den digitale verdenen.

De har en delikat side med ryddig og ikke minst tydelig informasjon som telefon, e-mail og link til deres nettside lett tilgjengelig på forsiden. Videre har man mulighet til å rangere opplevelsen du hadde med Ving i form av antall stjerner hvor fem er maksimum, dette gir ofte nye kunder en god pekepinn på kvaliteten av et produkt/en bedrift i for av at tidligere forbrukere har utrykt hvordan deres opplevelse var. Som med alle andre såkalte «likersider» på Facebook har man også mulighet for utdype hva de var fornøyde, og mindre fornøyde med, i et kommentarfelt midt på siden. Her kan potensielle nye kunder innhente nyttige fakta basert på tidligere opplevelser, før de bestemmer seg om hvilket reiseselskap man skal benytte seg av før en eventuell ferie. Disse funksjonene på sosiale medier gjør det ekstra viktig for de forskjellige aktørene å tilfredsstille kunden på best mulig måte så de oppnår en god «word of mouth», da man for bare noen år siden ikke hadde like store muligheter som nå til å få en innsikt i hvordan fremmede individers ferie hadde vært, men kun sin nærmeste omgangskrets. Kanskje har denne funksjonen gjort reiselivsbedrifter, og bedrifter generelt, mer kvalitetsbevisst?

Jeg mener at Ving Norge AS er godt tilstedeværende i form av aktivitet på Facebook, da det daglig legges ut diverse tilbud, konkurranser og spennende informasjon om destinasjoner. Det vi derimot har bemerket oss, i motsetning til mange andre slike «likersider», er at Ving sjelden responderer kunder på spørsmål, ros og kritikk de får i kommentarfeltet de får tilbakemeldinger i. Disse kommentarene er på ingen måte så mange at dette ikke lar seg gjøre og vi tror de kunne oppnådd større troverdighet, samt at kundene hadde følt seg mer sett om de hadde lagt igjen en kommentar på hvorfor person X´s ferie ikke ble som vedkommende hadde trodd, og på denne måten også oppnådd en større grad av kundetilfredshet. Evt spørsmål er som kjent også offentlige, så det å besvare spørsmål de får i kommentarfelt kan også bidra til å hjelpe flere som lurer på det samme.

Utenom det faktum av dårlig reponering mener jeg at siden er god og informativ, da man lett kan komme i kontakt med individene som jobber der i form av telefon, chat og mail. Hjemmesiden hvor man utfører eventuelle bestillinger er godt synlig og med respektable 221 000 likerklikk er det tydelig at dette er en populær side mange benytter seg av, noe som vitner om en viss kvalitet.

Kilder:

https://www.ving.no

Ving Norge AS på Facebook

Vingreiser på Instagram

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *