Algoritmer – Hvordan vet internett hvem du er?

Har du noen gang lurt på hvorfor annonser og aktuelle tilbud er så treffende for nettopp deg, akkurat som at internett vet hvem du er, hva du planlegger og hva du interesserer deg for?

Svaret er så enkelt som det er vanskelig, nemlig algoritmer. Men hva er egentlig en algoritme? Kort og konsist sagt er en algoritme en veldig nøyaktig beskrivelse på hvordan man skal løse en gitt oppgave. Sett med digitale øyne, vil dette bety at det er konkrete instruksjoner som blir gitt til datamaskinen. Datamaskinen vil få en nøyaktig instruksjon/beskrivelse på hvordan oppgaven skal utføres, og i hvilke steg den skal utføres for å oppnå det bestemte resultat.

Algoritmer har etterhvert blitt en stor del av hverdagen vår og den digitale verden generelt. Det er altså disse algoritmene som bestemmer hvilke annonser og aktuelle tilbud du ser på sosiale medier og vanlige nettsider, alt fra Facebook og Google til VG og TV2sporten. Algoritmene til Facebook sonderer ut og bestemmer hva som skal vises i den såkalte «feeden» din, alt dette basert på hva vi tidligere har likt, lest og kommentert. Google operer på noenlunde samme måte, da de til enhver tid har kontroll over hvilke nettsider som kommer opp som søkeforslag først da du begynner å skrive et ord i deres omfattende søkemotor.

Et eksempel på et scenario her er om man for eksempel skal kjøpe seg en ny jakke på nettbutikken Zalando, men finner ut at den kanskje ble litt i dyreste laget og skrinlegger den planen litt. Man går så inn for å sjekke nyheter på VGs nettsider, manøvrerer deg litt ned på siden, for så å se den samme jakken dukke opp som en annonse. Dette er algoritmene til Zalando sitt verk, da de vet at du er i en vurderingsfase for om du skal kjøpe denne jakken eller ikke. Jo hyppigere du observerer produktet, jo mer sannsynlig blir det at du til slutt kjøper det.

Algoritmene kan også forårsake at det plutselig oppstår forslag til produkter du muligens kan være interessert i, basert på hva du har sett på tidligere. Netflix og andre strømmetjenester bruker en lignende funksjon, da de anbefaler deg filmer og serier du kanskje vil finne tilfredsstillende basert på hva du har sett på før.

Hverdagen vår består som skrevet tidligere av mange algoritmestyrte tjenester, og kan ha mye å si for forskjellige ting vi gjør og hvilke resultater vi oppnår. Dersom du eksempelvis trenger middagstips og benytter deg av Google, er det nettopp algoritmene til Google som avgjør hvilken rett du til slutt velger og hva slags resultat du oppnår. 

Forskjellige undersøkelser kan fortelle oss at ganske nøyaktig halvparten av klikkene når du har utført et googlesøk, går til en av de to øverste treffene. Videre går 90 % av klikkene går til en av de ti første treffene, selv om artikkelen/siden som står på plass nummer elleve og tolv kan være like relevant for dine behov.

Det finnes mange som er skeptisk til at algoritmer har blitt en så stor del av hverdagen vår og at mange av tingene vi foretar oss nærmest er algoritmestyrt, forståelig nok. Jeg konkluderer med at til tross for algoritmenes inntog i det dagligdagse, er det fremdeles opp til individet selv om man utfører en transaksjon eller hvilken film man vil se. Algoritmer er først og fremst et hjelpeverktøy for å rådføre og gjøre forbrukeren oppmerksom, selv om det naturlig nok brukes av diverse nettbutikker for å markedsføre deres produkter hyppigere til potensielle kunder. 

Kilder:

https://www.itpraten.no/teknologi/slik-pavirker-algoritmer-hverdagen-din/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *